.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
پشت پرده مقاومتها در اجراي ماليات بر ارزش افزوده

رييس سازمان امور مالياتي در گفت و گويي دو ساعته و صريح از مسائل و مقاومتهاي پشت پرده براي جلوگيري از اجراي قانون ماليات بر ارزش افزوده گفت.وي در بخشي از اين گفت وگو از حضور عده اي در مجلس خبر داد كه پيشنهاد دادند:دولت چقدر از اجراي اين قانون افزايش درآمد پيش بيني كرده؟ ما همه آن را مي دهيم به شرط آنكه قبول كند، قانون اجرا نشود.

همزمان با اجراي قانون ماليات بر ارزش افزوده اتفاقاتي در عرصه اقتصاد كشور افتاد كه در خور توجه و قابل تامل است. واكنش و حوادث پيشامد آنقدر بود كه بالاخره سازمان امور مالياتي كه تا قبل از اين در زمينه اطلاع رساني و شفاف سازي فضا براي اجراي بهتر اين قانون ضعيف عمل كرده بود بالاخره واكنش نشان داد و با شكستن قفل‌هاي اطلاعاتي با قرار گرفتن عرب مازار به عنوان رئيس سازمان امور مالياتي در خط مقدم جبهه اطلاع رساني اقدام به جبران گذشته و شفاف كردن فضاي موجود پرداخت. عرب مازار 54 ساله كه دل پردردي از شرايط داشت با صبر و حوصله و تأمل كامل در يك گفتگوي دو ساعته به تمام سوالات فارس پاسخ گفت.
رئيس سازمان امور مالياتي داراي مدارك كارشناسي ارشد پژوهش عملياتي، كارشناسي ارشد اقتصاد و دكتراي علوم سيستمهاست. مقالات و كتب متعددي را در زمينه هاي متعدد اقتصادي و مالياتي به رشته تحرير درآورده و داراي سوابق علمي و اجرايي متعددي در دانشگاههاي كشور و پستهاي اقتصادي است.

مشروح اين گفت و گو را ذيلا مي خوانيد:

**قانون بايد مرداد سال قبل ابلاغ مي‌شد

فارس: اجراي ماليات بر ارزش افزوده در كشور در گام نخست واكنش برانگيز شد و مشكلاتي را به وجود آورد، در اين ميان سازمان امور مالياتي كمترين واكنشها را به اين رخدادها نشان داد، تحليل خودتان از اتفاقاتي كه افتاد چيست؟

عرب مازار: براي ارزيابي شرايط موجود، بايد سابقه كار را بررسي كرد و تحليل اساسي‌مان بر اين مبنا باشد. تحت اين شرايط مي‌توان موفقيت يا عدم موفقيت اجراي ماليات بر ارزش افزوده را تحليل كرد. قوانين مالياتي در هر كشوري قوانين مادر و كليدي تلقي مي‌شوند، ماليات بر ارزش افزوده نيز نوعي ماليات بر مصرف و قانون عمومي است. ما در قوانين قبل نيز ماليات بر مصرف را داشته‌ايم. اين قوانين گستره زيادي داشت و زماني تعداد آن به بيش از 50 نوع رسيده بود كه بر اين اساس در سال 79 لايحه تجميع عوارض و اخذ 3 درصد عوارض و ماليات به مجلس رفت و در نهايت تصويب شد. در عين حال قانون تجميع عوارض اشكالات اجرايي كار را نديده بود. بخش صنعت ابتدا از اين اتفاق خوشحال بود و احساس مي‌كرد از تعدد پرداخت عوارض و قوانين نجات پيدا كرده است اما بعد متوجه شد اين كار در عمل با مشكل مواجه مي‌شود. مشكلات اخذ ماليات مضاعف را دارد، به واردات تعلق نمي‌گيرد و به طور كلي به زيان توليد داخلي است. به هر حال چاره‌اي جز اجراي قانون نبود، اجراي تجميع عوارض كج دار و مريز پيش مي‌رفت و هر سال بايد ليستي به عنوان اصلاحيه براي بنگاه‌هاي معاف از تجميع تهيه و ارائه مي‌شد.
ماليات بر ازش افزوده يك ماليات بر مصرف عمومي است اما صرفا اخذ ماليات نيست بلكه به اجراي بهتر ماليات بر درآمد و ثروت و شفاف شدن فرآيند اقتصاد كمك مي‌كند. كمك به حركت پول و كالا، توليد ثروت و ايجاد نظارت بر حركت پول در اقتصاد كه هيشه از اهداف دولتها بوده،از ويژگيهاي خاص ماليات بر ارزش افزوده است. اگر دولتها قادر به كنترل حركت پول در اقتصاد خود باشند،مي‌توانند اقتصاد را نظارت و كنترل كنند. وقتي كه دولت نتواند حركت پول را كنترل كند شاهد مسائلي مانند ورود ناگهاني پول به بخش مسكن هستيم، تحت اين شرايط هيچ كاري نمي‌توان انجام داد. قيمتها افزايش مي يابد، همه دچار التهاب مي‌شوند،حال اين كه در ساير كشورها دولت اين امكان را دارد كه زود شرايط را تحت كنترل درآورند. بر همين اساس است كه تا به حال بيش از 140 كشور به دنبال اجراي نظام ماليات بر ارزش افزوده رفته‌اند در برخي كشورها حتي ماليات بر درآمد از مردم اخذ نمي‌شود؛ اما ماليات بر ارزش افزوده را اعمال مي كنند.
فكر مي‌كنيد چرا ماليات بر ارزش افزوده به يكي از پيش شرط‌هاي اجراي قانون پولشويي تبديل شده است؟ چرا پيش شرط پيوستن به سازمان تجارت جهاني است؟ و يا چرا ماليات بر ارزش افزوده براي كشورهاي اروپايي پيش‌شرط پيوستن به بازارهاي مشترك اروپايي است؟ براي آنان چه فرقي داشته كه ماليات از درآمد گرفته شود،ثروت يا مصرف؟
هدف ماليات بر ارزش افزوده گرفتن يك ماليات ساده نبود به همين دليل هم طي سال‌هاي گذشته لايحه اين نظام مالياتي چندين بار به مجلس رفت و برگشت خورد.
لايحه ماليات بر ارزش افزوده در دوره رياست جمهوري آقاي خاتمي به مجلس ارائه شد و كليات آن به تصويب رسيد.بعد مشمول اصل 85 قانون اساسي و نهايي شدن آن به كميسيون اقتصاد واگذار شد. كميسيون اقتصاد طي 2 سال هر هفته 2 جلسه به طور تمام وقت بر روي اين قانون وقت گذاشت و چون اصل هشتاد و پنجي شده بود بررسي آن مستلزم حضور دو سوم اعضاي كميسيون بود، اينطور نبود كه جلسات با تعداد معدودي از اعضا برگزار شود. تمامي فعالان اقتصادي بخش خصوصي، بخش عمومي، شهرداريها، حتي نمايندگان وزارتخانه‌هاي مختلف در جلسات حضور داشتند، رؤساي اتاق بازرگاني و خانه صنعت و معدن از حاضران در جلسات بودند. آقاي شاهي عربلو رئيس كميسيون اقتصادي دوره قبل مجلس تاكيد داشت ماليات بر ارزش افزوده يك قانون مادر است و حرف‌هاي همه بايد شنيده شود.
ما هم به عنوان نماينده دولت در جلسات حاضر مي‌شديم و درباره قانون توضيح مي‌داديم. نمايندگان سوال داشتند كه اجراي قانون در عمل چگونه خواهد شد. بنابراين ما سفرهايي را به كشورهايي كه ماليات بر ارزش افزوده را اجرا كرده بودند ترتيب داديم. در انتخاب كشورها سعي كرديم آنهايي را انتخاب كنيم كه شبيه كشور ما باشند. يعني يا كشور نفتي باشند يا مسلمان و يا جهان سومي، نه اين كه خود را با كشورهاي پيشرفته مانند آلمان و فرانسه مقايسه كنيم. بنابراين كشورهايي مثل تونس، اندونزي و ونزوئلا را انتخاب كرديم. تلاش شد اين سفرها تبديل به تور سياحتي نشوند، با سفارتخانه‌هاي ايران در اين كشورها هماهنگ شده بود تا نمايندگان مجلس در كارخانه‌ها حضور پيدا كنند، مثلا در اندونزي به كارخانه هوندا رفتيم. مدير ژاپني آن مديران مالي شركت را صدا كرد، سوال و جوابهايي مطرح ‌شد و آ‌نها روش اجراي ماليات بر ارزش افزوده را توضيح دادند، سازمان مالياتي اين كشورها هم طي كنفرانسهايي توضيحاتي را در اين باره به نمايندگان مجلس ارايه ‌كردند.صنعت‌گران ما در جريان بررسي لايحه ماليات بر ارزش افزوده مي‌گفتند اجراي آن برايشان زحمت زيادي ايجاد مي‌كند اما هوندا‌ اعلام مي كرد با 400 قطعه ساز خود بيش از يك سند حسابداري براي ماليات بر ارزش افزوده ندارند. حتي نحوه اجراي ماليات بر ارزش افزوده و صدور فاكتورها در جريان بازديد از اصناف و فروشگاههاي كوچك بررسي شد. بنابراين اينطور نبود كه دفعتا قانوني از آسمان به زمين افتاده باشد و هيچ كس درباره آن چيزي نداند.ما انتظار داشتيم وقتي نمايندگان بخش خصوصي در جلسات كميسيون اقتصادي حضور پيدا مي‌كنند، درباره قانون به اعضاي خود اطلاع دهند. در يك جامعه مدني اگر كسي به قانوني اعتراض دارد قبل از تصويب بايد اعتراض خود را اعلام كند.پس قانون به فوريت و با ضرب الاجل در مجلس تصويب نشد. بعضا در كميسيون اقتصادي اتفاق مي‌افتاد درباره مطلبي رأي‌گيري شده بود؛ اما وقتي نظر تازه‌اي مطرح مي‌شد، آقاي شاهي عربلو مي‌گفت از رأي‌گيري خود برمي‌گرديم. اتحاديه و صنوف مختلف در موارد خاص نظراتشان را اعلام مي‌كردند و دولت هم بدون اينكه حق راي داشته باشد، نظراتش را مي‌گفت. قانون بايد مرداد تا شهريور سال قبل ابلاغ مي‌شد. اما در مراحل پاياني بررسي، رئيس جمهور در روز صنعت در جمع صنعتگران و اعضاي خانه صنعت و معدن حاضر شد و پس از شنيدن موج انتقادات آنها اعلام كرد اگر لايحه اشكال دارد، ان را از مجلس پس مي‌گيريم. كميسيون اقتصادي كه اين طور ديد،دست نگه داشت تا رئيس جمهور نظرش را به مجلس اعلام كند. اين نشان دهنده همراهي دولت با مجلس بود، چون مجلس مي‌توانست بدون توجه به اين نظر، لايحه را تصويب و به دولت ابلاغ كند. پس از اين اتفاق جلساتي در دولت با حضور رئيس جمهوري تشكيل و توضيحات داده شد، ما اعلام كرديم لايحه ماليات بر ارزش افزوده شامل گرفتن ماليات از بخش صنعت نيست،بلكه اساسا فعاليت اقتصادي سالم را حمايت مي‌‌كند و از واردات ماليات مي‌گيرد. بعد از آن ما رفتيم و مطالعاتمان را انجام داديم. كار بسيار حساس بود، بنابراين برنامه‌ريزي‌هاي انجام شد،

**پيشنهاد اجراي مرحله‌اي ماليات بر ارزش افزوده

تجربه كشورها نشان مي‌دهد در ماليات بر ارزش افزوده اجرا بخش مشكل كار است وگر نه پيچيدگي‌ در قانون وجود ندارد. به طور كلي قانون به صورت مرحله‌اي و تدريجي اجرا مي‌شود. ما نيز اجراي مرحله‌اي را به مجلس پيشنهاد داديم و قانون نيز همين را تصويب كرد. ترتيب ثبت نام موديان در ماده 18 قانون بر عهده سازمان امور مالياتي گذاشته شده و روشن است. تجربه كشورهاي بزرگ به اين شكل است كه اجراي قانون از سطوح بالاي اقتصادي و با تعداد كمي از موديان بزرگ شروع شود. سازمان امور مالياتي اداره كل موديان بزرگ دارد،پس پرونده تمام اين موديان را بررسي و آمارها را جمع‌آوري كرديم. آمار شهركهاي صنعتي و گمركات كه بايد قانون در آنها اجرا شود، حجم نيروي انساني مورد نياز، چارت سازماني و تجهيزات تماما برآورد شد. قرار بود يك كار درست اجرايي را انجام دهيم، اجراي درست ماليات بر ارزش افزوده براي دولت مهم بود. روند اجراي كار را در ستاد راهبردي طرح تحول اقتصادي چندين بار براي اعضاي آن توضيح داديم و به دولت اعلام كرديم كليد ماليات بر ارزش افزوده را اول مهر ماه مي‌زنيم. بنابراين سرشماري كرديم و گفتيم فعالان اقتصادي كه در سال بالاي 100 ميليون تومان فروش دارند را شناسايي كنيم. اين گروه از موديان حدود 98 هزار نفر شدند. ما حدود 4 ميليون مودي مالياتي داريم كه 310 هزار شركت اشخاص حقوقي و مابقي موديان مشاغل هستند.بعد از آنكه ادارات جديد ايجاد، نيروي انساني مورد نياز استخدام و تجهيزات لازم را آماده شد، باز در بررسي دوم اعلام كرديم تعداد اين گروه صد هزار نفري نيز بالاست و فعالان داراي فروش سالانه 300 ميليون تومان به بالا را مد نظر قرار مي‌دهيم.

**تهرانيها 75 درصد ماليات كل كشور را مي پردازند

در اين سطح به آمار 35 تا 40 هزار نفر ‌رسيديم كه عمدتا واردكنندگان، توليد‌كنندگان و فعالان اقتصادي بزرگ ما هستند. براي اينكه پي ببريد300 ميليون تومان يعني چه، توضيح بدهم؛ يعني اگر كسي در شغل خواروبار فروشي باشد بايد در سال بالاي 10 تا 15 ميليون تومان ماليات بپردازند. اين رقم براي مشاغل مختلف متفاوت است، اگر يك آرايشگاه زنانه در سال300 ميليون تومان خدمات ارايه كرده باشد بايد 32 ميليون تومان ماليات بدهد در حالي كه اكثر مودياني كه در بخش مشاغل و اصناف هستند به جز تهران و چند شهر بزرگ به زحمت ماليات سالانه شان به يك ميليون تا يك ميليون و نيم مي‌رسد. ميانگين مالياتي اصناف كشور به جز شهر تهران كه بالاي50 درصد ماليات اصناف كشور را مي‌پردازد و كاملا استثناست يعني" استان تهران و شهر تهران 75 درصد ماليات كل كشور را تامين مي‌كند"، ميانگين ماليات به250 هزار تومان هم نمي‌رسد. به عبارت ديگر روزي هزار تومان نيز به دولت نمي‌پردازند. بنابراين اينها اصلا قرار نبود در مرحله اول مشمول ماليات بر ارزش افزوده باشند، قبل از مهر ماه نيز با اصناف و اتحاديه جلسه گذاشتيم و اين موضوع را به آنان گفتيم.
پس ما به محدوده 40 هزار نفر رسيديم. الان نيز ثبت نامها همين را به ما مي‌گويد.

فارس: چند درصد مشمولان مرحله اول ثبت نام كردند؟
عرب مازار: برآورد ما 35 تا 40 هزار نفر بود ولي 36 هزار نفر ثبت نام كردند. اين گروه فعالان اقتصادي بزرگ بودند كه بايد اطلاع رساني به آنها به طور دقيق صورت مي‌گرفت. براي تمامي مديران گمركات سراسر كشور دوره آموزشي گذاشتيم. مهمتر از همه اينكه ماده 12 قانون، معافيتها از ماليات بر ارزش افزوده را اعلام مي‌كند، بنابراين ليستي كامل از اقلام كالاهاي معاف از ماليات را استخراج كرديم، و گرنه گمرك نمي‌توانست عمل كند. تمامي ذيحسابان كشور آموزش ديدند. دولت نيز خود مصرف كننده است.بنابراين با خزانه‌داري كل كشور هماهنگ كرديم و بخشنامه شد هر قراردادي كه پرداختهاي آن از اول مهر ماه صورت مي‌گيرد، اگر لازم شد 3درصد ماليات بر ارزش افزوده را بپردازد. براي افتتاح حسابهاي بانكي در سراسر كشور بانكها هماهنگي صورت گرفت.

**به اصناف گفته بوديم نگران نباشند

فارس: خدمات بانكي از ماليات بر ارزش افزوده معاف هستند؟
عرب مازار: افتتاح حساب براي واريز مالياتهاي جمع‌آوري شده در نظام جديد بود. مشكلي كه در اينجا وجود داشت اين بود كه بايد 50 درصد ماليات را به حساب شهرداريها واريز مي كرديم. بنابراين براي هر شهرداري يك حساب افتتاح كرديم، ماليات بر ارزش افزوده‌اي كه در حريم هر شهر وصول مي‌شود،به ميزان 50 درصد به حساب شهرداري مي‌رود، گفتن اينها تا اجرا خيلي راحت است. ما همه اينها را آماده كرديم. حسابداران رسمي و جامعه حسابداران به استانداردهاي حسابداري نياز داشتند با هزينه خودشان اجلاسي را برگزار و هزار و 640 نفر شركت كردند. در اين اجلاس استانداردهاي حسابداري را تعريف، همه را وارد سيستم كرده و آموزش داديم تا بدانند از اول مهر بايد چگونه حسابهايشان را ثبت و ضبط كنند.بنابراين ما 21 هزار نفر يعني تمام كساني كه لازم بود در ثبت نام مرحله اول شركت كنند را به طور حضوري آموزش داديم چگونه شد سر و صدايي از داروخانه‌‌ها در نيامد اما ...
اين آموزشها كه ارايه شد استان به استان كلاسهاي آموزشي براي تمام اصناف ترتيب داديم. اتاق بازرگاني، خانه صنعت و معدن، انجمن مديران صنايع، هيات مديره اصناف، شهركهاي صنعتي و ساير تشكلها اما اين جلسات ،جلسات آشنايي بود. در اين جلسات توضيح داديم قانون چيست، اصناف مشمول قانون هستند يا نه؟ عمده بحثهاي مطرح براي آنان، اطلاع‌رساني بود. در تهران نيز اين جلسات برگزار و به شوراي اصناف گفتيم نگران نباشيد. شما مشمول مرحله اول قانون نيستند. در صورتي كه نگراني نيز وجود دارد كميته‌اي تشكيل دهيد تا در تعامل يا سازمان مالياتي نگرانيها برطرف شود. سازمان مالياتي تعامل خوبي با 7 هزار و 200 اتحاديه سراسر كشور دارد. ما از 3 سال قبل براي ماليات بر درآمد با تك تك آنان توافقنامه امضاء كرديم.

فارس: چرا در هيچ يك از اين جلسات هيچ خبرنگاري حضور نداشت؟
عرب مازار : در بحث اصناف و معاملات بعضا مسايل داخل صنف مطرح مي‌شود.ما ابايي از حضور خبرنگاران نداشتيم. جلسات را آنان ترتيب مي‌دادند، شايد حرف شما درست باشد و اگر در جلسه‌اي خبرنگاران باشند بحثها منعكس مي‌شود. مسايل مالياتي حساس هستند و اجراي ماليات بر ارزش افزوده نشان داد يك شايعه يا ابهام مي‌تواند موج ايجاد كند.
به هر حال اول مهر ماه اجراي قانون ماليات بر ارزش افزوده شروع شد. قانون تجميع عوارض كه بيش از 5 سال بر روي 20 هزار قلم كالا وصول مي‌شد، از ابتداي خرداد به 5/1 درصد عوارض شهرداريها كاهش يافت.

**واكاوي دلايل مقاومت و اغتشاش آفريني در اجراي ماليات بر ازش افزوده

** اولين اعتراضها را كساني كردند كه اصلا" مشمول قانون نبودند

فارس: چرا 5/1 درصد؟ به هر حال هم اكنون گفته مي‌شود اين 5/1 درصد بار تورمي را ايجاد مي كند؟
عرب مازار: چون در قانون آمده بود پس از تصويب، تجميع عوارض حذف شده و تا زمان اجراي ماليات بر ارزش افزوده، عوارض شهرداريها از يك به 5/1 درصد مي‌رسد. منتها اجراي اين بخش به زمان ابلاغ قانون يعني خردادماه موكول شد و اول مهر كه مجددا به همان 3 درصد رسيد.
ما اجرا را شروع كرديم . پيگيري مي‌كرديم و ناظران ما در محل حضور داشتند و سريعا اشكالات را منعكس كردند.برخي 3 درصد ماليات برارزش افزوده را بر روي 3 درصد تجميع عوارض هوار كرده بودند، برخي توليدكنندگان اين 3 درصد را بر روي كالاهاي معاف لحاظ مي‌كردند. بازرسان خود را به استانها اعزام كرديم.سريعا با وزارت بازرگاني تماس گرفتيم. با سازمان حمايت از مصرف‌كنندگان و توليد‌كنندگان سريعا جلسه گذاشتيم و با آنان هماهنگ كرديم تا از اختيارات خود استفاده كنند و اجازه ندهيم كسي از قانون سوء استفاده كند. اما يكباره بحثهايي از اصفهان و از صنف طلا شروع شد. حدود پنجاه نفر به اداره كل مالياتي اصفهان آمده بودند و مي‌گفتند اعتراض داريم. ابتدا مسئله برايمان مهم نبود چون آنها مشمول مرحله اول اجراي قانون نبودند ما از آنان دريافت و پرداخت ماليات را نخواسته بوديم. اين مسايل مطرح شد و روزهاي بعد ديديم مسئله خيلي داغ شده است و چون برايمان غير مترقبه بود، ناچارا چهارشنبه به اصفهان رفتيم؛ اما اعتراضها شعله‌ورتر شده بود. من در جلسه‌اي كه تمام اصناف اصفهان مقامات و خبرنگاران حضور داشتند، همين توضيحات را دادم. گفتند ما مي‌خواهيم مطمئن شويم، گفتيم مي‌توانيم صورتجلسه امضاء كنيم و امضا كرديم. قبل از اينكه رئيس جمهور مهلت دو ماهه را اعلام كند من به صنف طلاي اصفهان 3 ماه فرصت داده بودم. آنها از 3 درصد ماليات نگران بودند، ما گفتيم به فرض اعمال ماليات بر ارزش افزوده، قيمت سكه به روز بالا و پايين مي‌رود. از سال قبل تا به حال قيمتها 2 برابر شده و هيچ اتفاقي نيفتاده است. به هر حال اصناف در اين مرحله مشمول نبودند. يك مقدار ابهامات و شايعه ايجاد شده بود.
عده‌اي اعتراض كرده بودند چرا نامه فرستاده‌ايد. ادارات ما نامه‌اي به اتحاديه‌ها فرستاده و عنوان كرده بودند شرايط قانون اينگونه است و اگر مشمول هستيد، ثبت نام كنيد. اما نامه‌نگاريهاي ما حمل بر اقدام براي گرفتن ماليات شد.

فارس: يعني موضع‌گيري‌هايي كه انجام شد به دليل ابهاماتي بود كه به وجود آمده بود؟
عرب مازار: برخي شبهاتي را به وجود ‌آورده بودند در حالي كه معترضان مشمول اجراي اين مرحله قانون نبودند. بعدها برخي گفتند رؤساي اتحاديه‌ها و اعضاي هيأت رئيسه اصناف كه در جلسات ما حاضر مي‌شد، اطلاع رساني خوبي نكرده‌اند. اين ديگر تقصير ما نيست. ما نمي‌توانستيم به تك تك اعضاي اتحاديه‌ها اطلاع رساني كنيم. يك سري از اعتراضات طلافروشان اصفهان براي اين بود كه چرا براي همه نامه فرستاده‌ايد؟ ما گفتيم شما مي‌توانستيد اعلام كنيد مشمول مرحله اول اجراي قانون نيستيد.

فارس: نحوه نامه نگاريهاي شما اشكال نداشت؟ مي‌توانستيد در آنها قيد كنيد اين نامه‌ها محض اطلاع مشمولان داراي فروش بالاي 300 ميليون تومان به بالاست.
عرب مازار:‌ ممكن است نامه‌نگاري‌هاي ما غلط بوده ولي ما آنقدر آگهي در روزنامه‌ها چاپ كرديم كه سهميه‌مان تمام شد و وزارت ارشاد اعلام كرد ديگر نمي‌توانيد آگهي چاپ كنيد. من به دولت رفتم و مسئله را در جلسه مطرح كردم تا سقف سهميه درج آگهي سازمان امور مالياتي را بالا ببرند.ما 600 صفحه كامل آگهي داريم.

فارس: مردم آنقدر روزنامه‌خوان نيستند.
عرب مازار: دليلي نداشت. اطلاع رساني ما در ساير كارها نيز به همين شكل است. مگر من صبح به صبح قانون ماليتها را به مردم مي‌گويم. قانون مالياتهاي‌ مستقيم 40 سال است اجرا مي‌شود. 400 ماده دارد شما كداميك را مي‌دانيد؟

فارس: آن قانون داراي سابقه اجراي طولاني است. اين قانون جديد است.
عرب مازار: مي‌دانم. اين نيز سابقه داشت. آنهايي كه بايد مي‌دانستند، اطلاع داشتند. ما هم نامه را نوشته بوديم. صنف طلا شروع كرد.

**ماليات بر درآمد سال آينده تغيير نمي‌كند

فارس: به دليل ابهاماتي كه داشتند؟
عرب مازار:‌ ابهام داشتند، مانيز رفتيم و به آنها توضيح داديم. تمام اعضاي هيأت مديره صنف طلاي اصفهان نشستند بحثها را نيز قبول كردند و رفتند. اگر بحثها را قبول نداشتند مي‌توانستند اعتراض كنند. ولي اين اتفاق نيفتاد.
اصناف نگرانيهايي نسبت به ماليات بر درآمدشان داشتند. آنها مي‌گفتند اين ماليات جديد درآمدها را شفاف مي‌كند. براي ماليات جديد ما چه اتفاق مي‌افتد. ما هم گفتيم ماليات بر درآمد امسال مانند سال قبل خواهد بود تا سال بعد ببينيم چه مي‌شود. گفتند ضرايبي كه شما در جداولتان داريد مي‌تواند مشكل ساز باشد، مثلا ضريب لوازم خانگي 7 است اما اين صنف بيشتر از 2 درصد سود نمي‌برد. در اين باره هم توضيح داديم آن ضرايب متعلق به تشخيص علي‌الرأس است نه ماليات بر ارزش افزوده. اگر شما براي اين نظام مالياتي ثبت نام كرديد ما ضرايب را براي شما به سطح منطقي مي‌رسانيم.

فارس: يعني شما به اصناف اين قول را داده‌ايد كه ماليات‌هاي سال آينده آنان مانند ماليات‌هاي سال قبل باشد؟
عرب مازار: همين طور است به آنها اعلام كرديم ما قانون ماليات بر ارزش افزوده را در سطح بالايي اجرا مي‌كنيم. در سال قبل نيز رقم فروش شركتها و كل آمار واردات كشور را داشتيم. اينگونه نيست كه سازمان مالياتي هيچ اطلاعي نداشته باشد و قرار است با اين قانون اتفاق خاصي بيفتد. اين قانون مي‌خواهد نظم بهتري به سيستم بدهد. مثلا از ابتداي امسال براي كد اقتصادي دستورالعمل صادر كرديم بر اين اساس هيچ كس بدون داشن كد اجازه واردات ندارد. بدون كد كسي اجازه گشايش اعتبار اسنادي و يا گرفتن وام ندارد. اين طور نيست كه ناگهان مسئله خاصي اتفاق افتاده باشد و نگراني ايجاد كند.

**تعويق 2 ماهه به استناد ماده 18 قانون

متأسفانه كار به يك سري مسائل ديگر كشيده شد و به جايي رسيد كه لزومي نداشت. دولت طبق ماده 18 قانون ماليات بر ارزش افزوده كه ترتيب اجراي قانون را بر عهده مجري آن گذاشته است،اختيار قانوني داشت و اعلام كرد اگر اصناف نگران هستند، اجراي قانون براي آنان به تعويق بيفتد. من نيز در جلسه‌اي كه صبح دوشنبه با اصناف داشتم، گفتم كساني كه زير 6 ميليون تومان ماليات مي‌پردازند فعلا بروند چون در اولويت آخر هستند. آنهايي كه بالاي 10 و 15 ميليون تومان مي‌پردازند نيز خود صنف به صنف اولويت بندي را مشخص كنند. بعد هم درخواست كرديم چارچوبي تدوين كنند كه وقتي مذاكره‌اي با شوراي اص

استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.068 seconds.